• منبع :
        تاریخ انتشار :۱۳۹۶/۰۷/۰۵
        تعداد بازدید :33
        بهترین سر آشپز شهر ما کیست؟
        گردشگری، امروزه به عنوان یک صنعت چند بعدی تلقی می شود که جنبه های مختلف زندگی انسانی را در بر می گیرد. شکوفایی، رونق و تاثیر گذاری حداکثر این صنعت در گرو ارائه یک مجموعه اقدامات و بسته های متنوع و رنگارنگ خدماتی و گردشگری است. کشور های پیشرو در این صنعت در تلاش اند تا با مهیا کردن تمامی زمینه های اصلی و زیر ساخت های استاندارد در سطح بین المللی، شرایط حضور هر چه بیشتر مسافران را فراهم کنند و پس از آن با بهره گیری از فرهنگ منحصر به فرد و تمامی ظرفیت های محلی و بومی خود، رضایت آن ها را به دست آورند.



        علی قناویزچی:این کشور ها مجموعه گسترده ای از انتخاب های جذاب را پیش رو گردشگران گذاشته و آن ها را با پیشنهادات غیر منتظره و جدید رو به رو می سازند. نتیجه این فرایند هوشمندانه موجب کسب رضایت گردشگران، افزایش زمان ماندگاری و صرف هزینه، افزایش انگیزه برای تکرار سفر های بعدی و تبلیغات مثبت در جامعه گردشگران می شود. مسافرین نیز همواره از مقصد گردشگری به عنوان سرزمین نادیدنی ها یاد کرده و محدودیت و انتهایی برای ظرفیت های گردشگری مقصد در ذهن آن ها شکل نمی گیرد. به عبارت دیگر آن ها خود را در میان انبوهی از انتخاب ها و جاذبه های متنوع می بینند که در زمان محدود اقامت خود قادر به بهره مندی از تمامی آن ها نبوده و این امر به انگیزه ای برای سفرهای بعدی مبدل می گردد.

         یکی از جذاب ترین و ظریف ترین جنبه های اصلی پیکره صنعت گردشگری که علی رغم اهمیت و سهم فزاینده و غیر قابل انکار در فرایند سفر، همواره مورد بی توجهی قرار گرفته و به عنوان یک عنصر جانبی و خدماتی شناخته می شود، گردشگری غذا است. این جنبه دلپذیر سفر که می توان آن را به عنوان لذیذترین چاشنی گردشگری شناخت، علاوه بر تاثیرات بی اندازه شگرف بر گردشگران، بیش از حدود یک سوم هزینه های سفر- (حدود 200 میلیارد دلار در سال در سطح جهانی)- را شامل می شود و نقش برجسته ای در کسب رضایتمندی آن ها دارد. در حقیقت گردشگری غذا در کنار سوغات و بافت سنتی، یکی از مهم ترین ابزارهای انتقال فرهنگ و هویت یک ملت است که به صورت مستقیم در ذهن گردشگران تاثیر می گذارد.

         این حوزه از صنعت گردشگری با ارائه غذاهای محلی لذیذ و هنرمندانه، نوشیدنی های متنوع و رنگارنگ و ادویه جات دلنشین و دستور العمل های مخصوص پخت خوراک، می تواند خاطره انگیزترین و فراموش ناشدنی ترین بخش یک سفر را برای گردشگران رقم بزند و به زیبایی معرف و جلوه گاه سنت و فرهنگ یک ملت باشد. گردشگری غذا تا حدی اهمیت دارد که به نوعی به صورت موازی و در راستای گردشگری فرهنگی و بوم گردی قرار گرفته و حتی برخی از غذا های محلی تبدیل به میراث انسانی و فرهنگی یک منطقه گردشگری می شوند و همانند سایر آثار باستانی، ثبت جهانی می گردند.

        مکتب و سبک آشپزی ایرانی در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی یکی از سه مکتب اصلی و کهن جهان در پخت خوراک است و طبق نتایج تحقیقات انجام گرفته ایران با بیش از 2500 نوع غذا و 109 نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی، دارای ظرفیت و توانمندی بسیار بالا برای توسعه و فعالیت هر چه حرفه ای تر در این حوزه می باشد. اما در سال های اخیر به دلیل عدم توجه و تقویت این صنعت، کشور های دیگر گوی سبقت را ربوده اند و علاوه برکسب جایگاه جهانی قدرتمند در حوزه گردشگری غذا، بسیاری از برند های ایرانی را به نام خود به مسافران و گردشگران عرضه می کنند. نا بسامانی و تضعیف این هنر ناب ایرانی به اندازه ای است که حتی شهرهای با اصالت ایران نظیر مشهد نیز که خود با بسیاری از برند های غذایی معتبر و منحصر به فرد شناخته شده و صرف غذاهای آن همواره از اصلی ترین برنامه های مسافران بوده، امروزه شاهد رستوران ها رنگارنگ و فست فود های مختلف از اقصی نقاط جهان است که علاوه بر تغییر ذائقه مردم به سمت استفاده از غذاهای خارجی، مقدمات فراموش شدن آشپزی با اصالت و ارزشمند ایرانی را فراهم می آورد.

        لذا مدیریت شهری و سایر سازمان های متولی باید با استفاده از امکانات و ابزار های در دسترس موجبات احیای دوباره سنت های آشپزی محلی و ایرانی را فراهم آورند و با حمایت های گسترده خود به رشد، توسعه و جهانی شدن آن کمک نمایند. هنر پخت و پز ایرانی به اندازه ای متنوع و جذاب است که با تبلیغات هدفمند و برند سازی مناسب می تواند به راحتی کشور های نو ظهور در حوزه گردشگری غذا را که از تنوع و پشتوانه اصالت برخوردار نیستند پشت سر گذاشته و با بازآفرینی شاهکار های منحصر به فرد غذایی، توجه همگان را به خود معطوف کند. از جمله اقدامات تاثیرگذار در این حوزه می توان به ارائه مشوق های متنوع برای برند های اصیل غذایی، ارائه تسهیلات در پرداخت عوارض و مالیات های این حوزه، تبلیغات فراگیر و معرفی برند های غذایی ایرانی در سطح جهانی، برگزاری فستیوال ها و جشنواره های جهانی در حوزه غذا، طرح عنوان برند غذایی حلال، افزایش کیفیت محصولات و بهبود بسته بندی و بازاریابی اشاره کرد. به عبارت دیگر با انجام این مجموعه اقدامات، موج نوینی در ترویج و رونق صنعت غذایی ایرانی شکل می گیرد که به توسعه کلی صنعت گردشگری، بهبود کیفیت محصولات، برند سازی، افزایش رضایتمندی گردشگران، افزایش کمی سفر ها، افزایش ماندگاری مسافرین، اشتغال زایی و توسعه پایدار منتهی می شود.

        یکی از موثرترین اقدامات مدیریت شهری در حوزه توسعه و رونق گردشگری غذایی، برگزاری جشنواره انتخاب بهترین های این صنعت در سطح یک شهر است، در طی فرایند انجام این جشنواره بهترین های حوزه آشپزی، غذا، دسر، طراحی و دستور العمل، تهیه کنندگی، مهمان داری، رستوران و هتل برگزیده می شوند. حوزه های منتخب مورد حمایت متولیان شهری قرار می گیرند و با استفاده از تبلیغات متنوع در سطح شهر معرفی می شوند. این تبلیغات خود، انگیزه ای برای بهره مندی شهروندان از غذاهای با اصالت و منتخب است و از دیگر سو باعث تقویت تولید کننده ها و گسترش فعالیت های آن ها می شود.

        در حقیقت مدیریت شهری که با فراهم کردن زیر ساخت های مورد نیاز، برنامه ریزی های سنجیده، بهره گیری از فرصت ها،  حمایت و پشتیبانی از عناصر موثر، ارائه راهکار های اجرایی، در نظر گرفتن مشوق های متنوع و ایجاد بستر هم افزایی و همکاری سازمان های متولی، بتواند انگیزه لازم را برای گسترش و توسعه صنعت غذایی بر مبنای فرهنگ و اصالت ایرانی ایجاد کند، به عنوان بهترین سرآشپز شناخته می شود که سیاست گذاری ها و اقدامات آن در نهایت به افزایش کیفیت محصولات، کسب رضایت مردمی، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منتهی می شود.

         مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری مشهد


        بهترین سر آشپز شهر ما کیست؟
تلفن :(31291236) - (31208)051
فاکس :051-31291267
رایانامه :info-tourism@mashhad.ir
آدرس :میدان شهدا - تالار شهر-مدیریت گردشگری و امور زائرین
پیامک :10001000096308
دسترسی سریع
لینک های مرتبط